سیاستمدار کهنه کار انگلیسی: ناتو در افغانستان ناکام شده است
ارسالی صمیمی ارسالی صمیمی

 

لندن - یکی از سیاستمداران کهنه کار انگلیسی روز جمعه تاکید کرد که نیروهای نظامی ناتو در افغانستان ناکام شده اند و بهتر است هرچه زودتر آن کشور را ترک کنند.

 لرد ˈپدی اشدونˈ رهبر پیشین حزب لیبرال دموکرات انگلیس و عضو فعلی مجلس اعیان این کشور با انتشار مطلبی در روزنامه تایمز لندن، نوشت: انگلیس باید نیروهای نظامی خود را هرچه سریعتر و بصورت محترمانه از افغانستان خارج کند.

انگلیس در حال حاضر حدود 10 هزار نظامی در افغانستان دارد که عمدتا در استان ناامن هلمند در جنوب آن کشور مستقر هستند. همچنین از سال 2001 تاکنون 438 نظامی انگلیسی در افغانستان کشته شده اند.

رهبر سابق حزب لیبرال دموکرات انگلیس افزود: تنها نتیجه طولانی شدن حضور نیروهای انگلیسی در افغانستان افزایش تعداد تلفات آنها خواهد بود.

وی وضعیت افغانستان را پس از 11 سال جنگ و اشغال، مایوس کننده خواند و نوشت: ناتو تنها به یک هدف خود در افغانستان دست یافته که آن هم بیرون کردن القاعده از آن کشور بود ولی اکثر اهداف دیگر ناتو در افغانستان محقق نشده است.

لرد اشدون تاکید کرد: ما نمی توانیم مدعی شویم که می توانیم اقدامات بیشتری در افغانستان انجام دهیم، بنابراین اولویت فوری ما باید خروج از آن کشور باشد.

نظرسنجی های متعدد از مردم انگلیس نیز نشان می دهد که اکثر آنان خواستار بازگشت هرچه سریعتر سربازان شان از افغانستان هستند ولی دیوید کامرون نخست وزیر این کشور اعلام کرده است اکثر نیروهای انگلیسی تا پایان سال 2014 در افغانستان باقی خواهند ماند.

اشدون افزود: کاملا روشن است که ناتو در افغانستان ناکام شده و جامعه بین المللی نیز بصورت کاملا ناهنجار در موضوع افغانستان دچار اختلاف نظر است.

ˈاین بیشتر از اینکه یک ناکامی نظامی باشد، یک ناکامی سیاسی است... جامعه بین المللی باید با صدای واحد در مورد افغانستان صحبت کند و طرح های خود را بطور روشن اولویت بندی نماید.ˈ


November 16th, 2012


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی